هر آنچه که از کنسول پلی استیشن 5 پرو انتظار داریم

هر آنچه که از کنسول پلی استیشن 5 پرو انتظار داریم

با گذشت 2 سال از عمر پلی استیشن 5، به مرور باید منتظر معرفی پلی استیشن 5 پرو باشیم. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های مورد انتظارمان از این کنسول خواهیم پرداخت.

علی‌رغم مشکل کمبود تراشه و قطعات نیمه‌هادی، کنسول پلی استیشن 5 به زودی سال دوم ورود موفقیت آمیز خود به بازار را جشن خواهد گرفت. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فاصله‌ی زمانی بین عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 3 تا پلی استیشن 3 اسلیم و پلی استیشن 4 تا پلی استیشن 4 اسلیم و پلی استیشن 4 پرو ما را به این فکر می‌اندازد که به احتمال قوی در اواخر سال آینده‌ی میلادی و یا اوایل سال 2024 می‌توان شاهد عرضه‌ی کنسول پلی استیشن 5 اسلیم و پلی استیشن 5 پرو بود.

از طرف دیگر، ضعف نسبی کنسول‌های نسل جدید در ارائه‌ی نرخ فریم 60 و وضوح تصویر 4K، در کنار حفظ ویژگی‌های گرافیکی به صورت همزمان، با آن چه که پیش از شروع نسل توسط شرکت‌های سونی و مایکروسافت وعده داده می‌شد مغایرت دارد. حتی با وجود این ادعاها، بسیاری از افراد نسبت به این موضوع تا حدودی بدبین بودند، چرا که رایانه‌های شخصی به مراتب قدرتمندتر از کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، در ارائه‌ی نرخ فریم بالا با وضوح 4K گاهاً دچار مشکل می‌شوند.

حال این موضوع را به اخبار و گزارش‌های منتشر شده‌ی اخیر از جمله “انتقال نمونه‌ی اولیه‌ی یک کنسول مرموز توسط سونی به آمریکا” و شایعات متعدد دیگر پیرامون توسعه‌ی کنسول پلی استیشن 5 پرو اضافه کنید تا احتمال تحقق این موضوع بیش از پیش قوت یابد. به هر ترتیب، این کنسول جدید با هدف ارائه‌ی قدرت سخت‌افزاری بیشتر و در نتیجه کیفیت بصری بهتر، نرخ فریم بیشتر و وضوح بالاتر توسعه خواهد یافت. اما سوال این است که چگونه سونی می‌تواند عملکرد کلی و حتی ظاهری کنسول خود را به گونه‌ای بهبود دهد که حتی کسانی که پیش‌تر مدل پایه‌ آن را خریداری کرده‌اند، برای خرید این مدل جدید وسوسه شوند؟

یک کنسول کوچک‌تر

زمانی که کنسول ایکس باکس سری ایکس معرفی شد، بسیاری از افراد به دلیل ابعاد بزرگ و شکل و شمایل ظاهری یخچال مانند، آن را به یک میم تبدیل کردند و البته، مایکروسافت طی یک حرکت عجیب و بسیار جالب و هوشمندانه این شوخی‌ها را به فال نیک گرفت و دستور ساخت یخچال‌های واقعی الهام گرفته شده از کنسول خود را صادر کرد. اما پس از گذشت حدود یک سال کنسول پلی استیشن 5 با ظاهری آینده‌نگرانه و خارج از عرف همیشگی کنسول‌های بازی و با ابعاد بسیار بزرگ معرفی شد. این ابعاد و شکل ظاهری سراسر خمیده‌ی این کنسول، باعث می‌شود تا حتی برای قرار دادن آن به صورت افقی نیز نیازمند یک پایه باشید.

فارغ از ابعاد بسیار بزرگ کنسول پلی استیشن 5 که قطع به یقین نیازمند اصلاح در مدل‌های احتمالی اسلیم و حتی پرو دارد، به نظر من ایدۀ آینده‌نگری در طراحی شکل و شمایل ظاهری این کنسول نیز نیازمند تجدید نظر است. در واقع، طراحی هر محصول صنعتی دارای یک قالب و چهارچوب هندسی است و طراحی کنسول پلی استیشن 5 از این نظر کاملاً با تمامی آن‌ها در تضاد قرار دارد. شاید به همین دلیل است که برای من طراحی کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس سری اس به مراتب از پلی استیشن 5 جذاب‌تر به نظر می‌رسد و امیدواریم در مدل‌های میان‌نسلی کنسول پلی استیشن 5، به همان طراحی ظاهری مرسوم کنسول‌های بازی بازگردیم.

فضای ذخیره‌سازی بیشتر

کنسول پلی استیشن 5 مجهز به یک حافظه‌ی NVMe SSD بسیار سریع است و همواره از مزیت‌های آن به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی این کنسول یاد می‌شود. با این وجود، نباید فراموش کنیم که این حافظۀ 825 گیگابایتی تنها حدود 667 گیگابایت فضای قابل استفاده را در دسترس کاربران قرار می‌دهد که این میزان از فضای ذخیره‌سازی حتی با وجود تکنولوژی‌های فشرده‌سازی خاص پلی استیشن نیز می‌تواند محدود و کم تلقی شود.

تجدید نظر در محل قرارگیری درگاه ارتقای حافظه

یکی از مواردی که طراحان کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و اس به مراتب نسبت به طراحان کنسول پلی استیشن 5 در طراحی آن سلیقه به خرج داده‌اند، درگاه ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی است. کافی است تا کارت حافظه‌ی جانبی مختص به کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس را خریداری کرده و آن را در محل تعبیه شده در قسمت پشتی دستگاه قرار دهید.

برای ارتقای حافظه‌ی کنسول پلی استیشن 5، به یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی NVMe سازگار با مشخصات ارائه شده توسط شرکت سونی به همراه یک هیت‌سینک نیاز خواهید داشت. سپس با باز کردن فیس‌پلت‌های کناری کنسول پلی استیشن، می‌توان این حافظه‌ها را در آن تعبیه کرد و آن‌ها را با یک پیچ به دستگاه وصل نمود.

البته، این موضوع بدین معنا نیست که انجام این امر در کنسول پلی استیشن 5 بسیار پیچیده و دشوار است، اما به هر ترتیب جمع کثیری از کاربران عادی ترجیح می‌دهند دست به کنسول خود نزنند. مطمئناً بخش قابل توجهی از دارندگان کنسول‌های بازی، روش plug-and-play و دسترسی سریع را معقول‌تر و بی‌دردسرتر می‌دانند.

ارتقای کیفیت کنترلر دوال‌سنس

کنترلر دوال‌سنس (DualSense) را می‌توان نسل نهمی‌ترین محصول عرضه شده در دو سال اخیر نامید و این کنترلر با ویژگی‌های خاص خود، تا حد زیادی تفاوت‌های گسترده‌ای را رقم زد. این کنترلر همانند تمامی کنترلرهای دیگر معایبی نیز دارد. برای مثال، عمر باتری آن ممکن است در تجربه‌ی برخی از عناوین حتی چند ساعت هم دوام نیاورد. لازم به ذکر است که عملکرد باتری کنترلر دوال‌سنس حتی می‌تواند پیش از عرضه‌ی پلی استیشن 5 پرو، با به‌روزرسان‌های مختلف سیستم عامل پلی استیشن 5 تا حدودی ارتقا یابد.

جز عمر باتری دوال‌سنس، امیدواریم نمونه‌ی احتمالی و جدیدی از این کنترلر که مجهز به باتری قابل تعویض است نیز توسعه یابد تا بتوان بدون بازکردن پیچ‌های کنترلر، آن را تعویض نمود. برای مثال، با علم به این که استفاده از کنترلر حین شارژ باعث بروز آسیب‌های جدی به باتری می‌شود، گاهی اوقات در حین تجربه‌ی عناوین مختلف، مجبوریم بازی خود را تا زمانی که باتری کنترلر مجدداً شارژ شود متوقف کنیم. در این موارد، به جای خرید کنترلر ثانویه می‌توان با خرید باتری قابل تعویض به تجربه‌ی بازی‌ها پرداخت. در مجموع، باتری غیر قابل تعویض فعلی کنترلر دوال‌سنس، بدین معنی است که مواجه شدن با خرابی باتری، شما را مجبور به سپردن آن به دست تعمیرات خواهد کرد.

از آن‌جایی که کنسول پلی استیشن 5 پرو پسوند “پرو یا حرفه‌ای” را با خود به یدک خواهد کشید، چرا یک کنترلر حرفه‌ای و خاص برای آن طراحی نشود؟ بهبود کیفیت آنالوگ‌ها و قرارگیری پدال‌ها در بخش پشتی کنترلر نیز از دیگر مزیت‌هایی هستند که کنترلر دوال‌سنس پرو می‌تواند با خود به همراه داشته باشد.

دسترسی همزمان به نرخ فریم 60 و وضوح تصویر 4Kپلی استیشن 5 پرو

همانطور که اشاره شد، پیش از عرضه‌ی کنسول‌های نسل جدید، بارها وعده‌ی «نرخ 60 فریم و بیشتر در کنار ارائه‌ی وضوح 4K» را به ما داده بودند. با این حال، حتی با وجود این که مدت بسیار کوتاهی از چرخه‌ی عمر این کنسول‌ها می‌گذرد، شاهد گزینه‌های گرافیکی مختلف و سردرگم‌کننده در بسیاری از عناوین هستیم و خبری از تحقق وعده‌ی مذکور نیست. برخی از عناوین، نرخ فریم 60 را قربانی وضوح 4K می‌کنند، برخی بالعکس و عده‌ای از کیفیت بصری بازی می‌کاهند تا به نرخ فریم بالاتر دست یابند. همچنین، بازار استفاده از ویژگی DRS یا Dynamic Resolution Scale نیز بسیار داغ است و گاهاً برخی از بازی‌ها در مقاطعی با وضوح 4K و گاهی با وضوح بسیار پایین‌تر اجرا می‌شوند.

زمانی که وعده‌ای توخالی به مخاطبان داده می‌شود، موجی از حساسیت‌ها شکل خواهد گرفت و باید تبعات آن‌ها را پذیرفت. برای مثال، چه وضوح تصویر 1080p باشد و چه 4K، می‌توان از تجربه‌ی بازی‌ها لذت برد و عملاً با گزینه‌های خوب و بهتر روبه‌رو هستیم، اما ناتوانی کنسول‌ها در ارائه‌ی بالاترین کیفیت گرافیکی و نرخ فریم در وضوح 4K باعث شده‌اند تا گیمرها نسبت به موضوعات این چنینی بسیار حساس شوند.

به طور کلی، اگر قرار باشد کنسول پلی استیشن 5 پرو توسعه یابد، انتظار ما از قدرت سخت‌افزاری آن، ارائه‌ی نرخ فریم 60 در وضوح 4K به عنوان حداقل استانداردها خواهد بود که صد البته این موضوع نیازمند ارتقای قدرت گرافیکی است که به بالا رفتن قیمت کنسول منجر خواهد شد.

کاهش صدای خروجی دستگاه

صدای خروجی پلی استیشن 5 بسیار کمتر از صدای کنسول پلی استیشن 4 است، اما همچنان بلند به نظر می‌رسد. جالب است بدانید که بخشی از این اصوات تولید شده مربوط به فن خنک کننده‌ نیستند و به پاور و خازن‌ها مربوط می‌شوند. کافی است یک بازی با گرافیک سنگین را در اتاقی غرق در سکوت تجربه کنید تا صدای وزوزمانند یا زمزمه‌های ریزی را بشنوید که این اصوات نیز بسته به محتوای در حال اجرا، زیرتر یا بم‌تر خواهند شد. لزوماً نیازی به حذف این نویز و اصوات از کنسول نیست و می‌توان آن‌ها را با طراحی‌های مهندسی دقیق‌تر و یا حتی تعویض یک خازن کاهش داد.

از نظر ما موارد ذکر شده می‌توانند از جمله مزایای احتمالی کنسول قدرتمندتر و میان‌نسلی سونی یعنی پلی استیشن 5 پرو باشند. به نظر شما باید منتظر چه تغییرات دیگری در این کنسول باشیم؟

اتزیو آدیتورهO2MichaelSina.ssmeysambOldman1973Gramy kanti niggerمنبع : gamefa

مطالب مرتبط

شایعه: تاریخ عرضه بازی God of War Ragnarok فاش شد

شایعه: تاریخ عرضه بازی God of War Ragnarok فاش شد

به نظر می‌رسد که داده‌کاوی‌های پایگاه اطلاعاتی شبکه‌ی پلی استیشن باعث افشاء تاریخ انتشار بازی مورد انتظار God of War Ragnarok شده است.طبق توییت جدید حساب کاربری Playstation Game Size، در پایگاه اطلاعاتی شبکه‌ی پلی استیشن تاریخ 8 مهر 1401 (30

نقد و بررسی قسمت ۴ سریال Halo

نقد و بررسی قسمت ۴ سریال Halo

ماجراجویی‌های بیشتر در قسمت ۴ سریال Halo به ما یادآور می‌شود که هالزی همچنان مادر بدی است.سریال هیلو (Halo) به عنوان سریالی که بر اساس مجموعه بازی‌های اکشن و علمی-تخیلی است، دسیسه‌های بیشتری نسبت به اکشن به نمایش می‌گذارد. دلیل

بازی Scarlet Nexus امروز به Xbox Game Pass اضافه می‌شود

بازی Scarlet Nexus امروز به Xbox Game Pass اضافه می‌شود

نقش‌آفرینی انیمه‌ای موفق بندای نامکو (Bandai Namco) یعنی بازی Scarlet Nexus با تایید مایکروسافت امروز به سرویس اشتراکی Xbox Game Pass اضافه خواهد شد.در جریان رویداد ایکس‌باکس Tokyo Game Show شاهد اعلام خبر مهمی بودیم. معاون رئیس ایکس‌باکس یعنی

نتفلیکس تریلر جدیدی از Spiderhead منتشر کرده است

نتفلیکس تریلر جدیدی از Spiderhead منتشر کرده است

نتفلیکس ترلیر جدیدی از فیلم «Spiderhead» با بازی کریس همسورث و به کارگردانی جوزف کوشینسکی، کارگردان جدیدترین فیلم تاپ گان، منتشر کرده است.با وجود اینکه فیلم «Top Gun: Maverick» همچنان در گیشه موفق عمل می‌کند، جدیدترین فیلم این کارگ

تریلر و اطلاعات جدیدی از گیم‌پلی Marvel’s Midnight Suns منتشر شد

تریلر و اطلاعات جدیدی از گیم‌پلی Marvel’s Midnight Suns منتشر شد

Marvel’s Midnight Suns بازی بزرگ بعدی ابرقهرمانی مارول است که با بهره بردن از ژانر تاکتیکی، تجربه‌ای تازه را ارائه می‌دهد. حال به تازگی استودیوی فیراکسیس گیمز (Firaxis Games) با انتشار یک تریلر از گیم‌پلی بازی، اطلاعات بیشتری را از س

تاریخ عرضه‌ی Thymesia با انتشار تریلری مشخص شد

تاریخ عرضه‌ی Thymesia با انتشار تریلری مشخص شد

شرکت ناشر بازی Thymesia یعنی Team 17 با انتشار تریلری جدید، از تاریخ انتشار این عنوان که 9 اوت (19 مرداد) 2022 خواهد بود، پرده برداشت.ساخته‌ی اخیر استودیوی اوربردر (Overborder Studio) یعنی Thymesia، عنوانی در سبک اکشن نقش‌آفرینی است که الهامات زیاد

احتمالا فیلم Fantastic Beasts 4 ساخته نمی‌شود

احتمالا فیلم Fantastic Beasts 4 ساخته نمی‌شود

با خروج دیوید ییتس از کارگردانی فیلم Fantastic Beasts 4، احتمال اینکه این فیلم ساخته شود، بسیار کم است.فیلم جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore)، سومین فیلم از مجموعه فیلم‌های «جانوران شگفت‎‌انگیز»، پیش‌

بهترین راهکار برای جلوگیری از سرقت خودرو

بهترین راهکار برای جلوگیری از سرقت خودرو

یکی از تجربه های تلخ که ممکن است برای هر فردی در زندگی اش پیش بیاد، تجربه به سرقت رفتن اموالش می باشد. در زمینه سرقت خودرو هم هر روزه آماری مبنی بر افزایش آن به دلیلی گران شدن خودرو می شنویم. چه راهکاری برای این جلوگیری از سرقت ه

X