جک ترتون به عنوان مدیر سابق پلیاستیشن ایالات متحده، چنین اذعان داشت که انحصاری شدن بازیهای Call of Duty از نظر اقتصادی برای مایکروسافت منطقی به نظر نمیرسد.
جک ترتون (Jack Tretton) در یک مصاحبه طولانی با IGN، چنین اذعان داشت که اگر شرکت مایکروسافت بازیهای شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را برای اکوسیستم خود انحصاری کند، ضرر خواهد کرد و معتقد است که این مسیر آیندهی شرکت مایکروسافت نخواهد بود. وی که در در حال حاضر رهبری یک شرکت فعال در زمینهی خرید و فروش به نام PowerUp را بر عهده دارد، خود نیز به دنبال تصاحب یک شرکت بزرگ بازیسازی است.
وی افزود:
فکر نمیکنم شاهد تبدیل شدن بازیها به عناوین انحصاری یک پلتفرم باشیم و فکر نمیکنم که آنها (مایکروسافت) از Call of Duty استفاده کنند و آن را به صورت انحصاری برای پلتفرمهای ایکسباکس عرضه کنند؛ این منطقی نیست. این شرکت مطمئناً در گذشته چنین رفتاری نداشته است و این در مورد سایر خریدهایی که انجام میدهند نیز صادق است. در مجموع، چنین فکر میکنم که همچنان باید شاهد توسعهی چند پلتفرمی بازیها باشیم.
البته، شنیدن این صحبتها از زبان ترتون که خود طرفدار ادغام و اکتساب است و به نوعی در این زمینه نیز فعالیت دارد، کمی مغرضانه به نظر میرسد. از طرف دیگر، وی در حین صحبتهایش مرتکب خطا شد و اعلام کرد که بازیهای آیندهی شرکتهایی که مایکروسافت تصاحب کرده است، به صورت چند پلتفرمی عرضه خواهند شد. این صحبتها در حالی انجام شد که بازیهای جدید معرفی شدهی شرکت بتسدا و استودیوی آبسیدین به صورت انحصاری برای پلتفرمهای ایکس باکس عرضه میشوند.
با این حال، او بر این عقیده است که رقابت شرکتهای مختلف فعال در حوزهی بازیهای ویدیویی با یکدیگر نیست، بلکه با زمان است. او همچنین معتقد است که صنعت بازی تهدیدی برای سایر اشکال سرگرمی است. وی در این زمینه گفت:
روزها هنوز 24 ساعت هستند و خواب نیز الزامی است. در نتیجه با گسترش صنعت بازی بیشتر بازی خواهید کرد و کمتر به تماشای تلویزیون خواهید پرداخت.
زرمنا خان (Zarmena Khan) به عنوان خبرنگار وبسایت PlayStation LifeStyle در این باره گفت که:
قطعاً ترتون اعتبار و عقبهی بسیار بهتری و غنیتری نسبت به من دارد، اما بدیهی است که شرکت مایکروسافت نیز هیچ ترس و ابایی از ضرر دادن در بخش سرگرمی خود ندارد. روی صحبت ما با شرکتی است که وضعیت مالی بسیار عالیای دارد. مسلماً در حال حاضر نیز این شرکت ضررهای هنگفتی از گیم پس دریافت میکند، اما ترجیح میدهد تا به جای ضررهای کوتاهمدت، روی سود دراز مدت تمرکز ند. بنابراین، ساخت بازیهای Call of Duty در آینده به صورت انحصاری برای ایکس باکس اگر به جذب مخاطب بیشتر به سمت اکوسیستمهای مایکروسافت منجر شود اصلاً دور از ذهن نیست. تنها سوال این است که آیا مایکروسافت این کار را انجام خواهد داد یا خیر؟
در حال حاضر دست بالا در زمینهی عناوین اکتیویژن بلیزارد را شرکت مایکروسافت در اختیار دارد. این شرکت میتواند آزادانه پس از نهایی شدن قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت انتشار بازیهای Call of Duty برای پلی استیشن را متوقف کند و ضررهای این عمل را بپردازد و در عوض، شاهد کوچ طرفداران عناوین این شرکت به سمت پلتفرم خود باشد و از این نظر سود هنگفتی به جیب بزند. از طرف دیگر، مایکروسافت از نظر تئوری میتواند با اعمال بندها و شرایط بسیار سختگیرانه برای سونی، ژاپنیها را مجبور به چشمپوشی از عرضهی این مجموعه روی پلتفرمهای خود کند و جنگ تبلیغاتی را با ذکر جملهی “ما مشکلی نداشتیم، آنها خود نخواستند” را پیروز شود.
نظر شما در این باره چیست؟
منبع : gamefa