بعد از عرضه Machinarium در سال ۲۰۱۰ و استقبال از آن، سازندگان مستقل به خود جرئت بیشتری دادند که عناوین مینیمالیست و هنری بیشتری را خلق کنند. عناوینی که عموماً در سبک معمایی قرار گرفته و مدت زمان زیادی هم به طول نمیانجامند اما مفاهیم سعی میکنند تجربهای لذت بخش را برای مخاطبان به همراه بیاورند. Papetura یکی از همین بازیهاست که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.
تیم سازنده بازی Papeturaبازی Papetura توسط یک تیم کوچک سه نفری ساخته شده است. آقای Tomasz Ostafin وظیفه اصلی ساخت بازی را بر عهده داشته است. Tomasz Dvorak که پیشتر بر روی آثاری همچون Machinarium هم کار کرده است، آهنگسازی بازی را انجام داده و Juraj Mravec هم بر روی افکتهای صوتی بازی کار کرده است. با توجه به این موضوع و این که بخش عمده بازی عملاً توسط یکنفره به طور کامل ساخته شده است، باید بدانید که قرار است با عنوانی کوچک ولی درگیر کننده رو به رو باشید.
داستان و فضای Paepturaبازی Papetura در یک دنیای کاغذی اتفاق میافتد. شخصیت اصلی بازی موجودی کاغذی به نام Pape است که سالهاست در اتاقک خود محبوس شده ولی نوری وارد این اتاق میشود و بدین ترتیب میتواند از اتاقش خارج شود. در محیط بیرون او با موجودی سیاهرنگ و جادویی به نام Tura آشنا میشود. در این حین آنان میفهمند که یک موجود سیاهرنگ دیگر هم هست که توانایی آتش زدن دارد و قصد دارد از طریق وسیلهای، کل دنیای کاغذی آنان را به آتش بکشد. با توجه به این مسائل، این دو با هم همراه میشوند تا دنیای کاغذی خود را نجات بدهند.
داستان بازی همان طور که مشخص است، بسیار ساده و سرراست است. از عناوینی در این سبک انتظار دیگری هم نمیرود. بازیهای این سبک یعنی عناوینی نظیر Machinarium یا Samorost، همگی داستانی خلاصه و مختصر دارند که در دل آن، مفاهیم ارزشمندی نهفته است. در این بازی هم مفاهیمی نظیر کمک به دیگران، تفکر برای حل مشکل و همچنین ایثار و فداکاری دیده میشود.
با وجود این که شخصیتهای بازی چندان پرتعداد نیستند و حتی صحبت خاصی هم بین شما و آنها رد و بدل نمیشود، ولی همگی آنها به شکلی جادویی طراحی شدهاند که تا مدتی در ذهن میمانند. همان طراحی جادویی که در عناوینی نظیر Machinarium وجود دارد. هر کدام از این شخصیتها به جز شخصیتهای اصلی شاید در کل یک یا دو کار مهم در تمام طول بازی انجام بدهند ولی تا مدتی بعد از انجام بازی، این شخصیتها در ذهنتان باقی خواهد ماند.
گیمپلی Papeturaدر زمینه گیمپلی هم بازی وامدار عناوینی نظیر Machinarium است. عناوینی که به این شکل هستند، عموماً گیمپلی کوتاهی دارند ولی در طول این گیمپلی کوتاه، معماهای مختلفی در طول بازی قرار میگیرد که عموماً هر کدام روش خاصی برای حل خود دارند و در بازه زمانی کوتاه بازی، معمای تکراری مشاهده نخواهید کرد.
مکانیک اصلی مورد استفاده در این بازی، پرتاب کردن است. موجود جادویی همراه شما میتواند گویهایی جادویی را پرتاب کند که برای حل تعدادی از معماهای بازی به کار میآیند. هر چند همان طور که گفته شد، هر کدام از معماهای بازی مکانیزم مخصوص به خود را دارند و هیچ کدام تکراری نمیشوند. ساختار کلی این معماها هم از ساختار کلاسیک این سبک پیروی میکند. در بعضی قسمتها باید روابط بین آیتمها را تشخیص بدهید و آیتمهای مورد نظر را در محیط پیدا کنید. بعضی دیگر نیازمند کشف یک الگو در محیط بوده و بعضی دیگر نیز به سادگی پیدا کردن آیتم قابل تعامل اصلی موجود در محیط هستند.
مدت زمان کم بازیاصلیترین نقطه ضعف بازی، مدت زمان بسیار کم آن است. اگر کمی با بازیهای این سبک آشنا باشد، میتوانید این عنوان را در حدود یک ساعت به پایان برسانید. بازی ارزش تکرار خاصی هم ندارد. قیمت ده دلاری برای چنین مدت زمان اندکی خیلی قابل قبول نیست. هر چند همان طور که گفته شد، بازی از لحاظ هنری دارای ارزش بالایی است ولی به هر حال باید توجه داشته باشید که این عنوان قرار نیست مدت زیادی شما را سرگرم کند.
گرافیک و موسیقیگرافیک Papeturaاین نوع بازیهای هنری مبتنی بر فضاسازی محیطی قوی هستند و Papetura هم از این قضیه مستثنا نیست. محیطهای بازی به گونهای طراحی شدهاند که واقعاً حس یک دنیای جذاب که تماماً از کاغذ طراحی شده است را به بازیکنان منتقل کند. نحوه تاخوردگی قسمتهای مختلف برای تشکیل اشکال گوناگون که تا حدی شبیه هنر اوریگامی است، نحوه رنگبندی محیط و… همه به شکلی هستند که دنیای کوچک و مینیاتوری بازی را باورپذیر کنند.
راز این باورپذیری در این است که سازنده این بازی علاوه بر طراحی آن به صورت گرافیکی، محیطهای آن را با کاغذ واقعی هم به صورت دستساز ساخته است و از بعضی از طرحهای واقعی در خود بازی استفاده کرده. راز جادویی بودن و دلنشین بودن محیطهای Papetura، عشق، اهمیت و وقتی است که سازنده این بازی برای ارائه اثری دلچسب و لذت بخش روی آن گذاشته است. وقتی یک سازنده مستقل، بدون بودجه بزرگ، به تنهایی چنین زحمتی را متحمل شده و آن را از روی عشق و علاقه انجام میدهد و این عشق و علاقه را در یک اثر کوچک اما زیبا به کاربران ارائه میدهد، آنگاه این حس جادویی به بازیکنان هم منتقل میشود.
موسیقی و صداگذاری Papeturaاین عنوان از بعد موسیقی هم بسیار خوب عمل کرده است. همان طور که گفتیم، آهنگساز بازی سابقه کار بر روی عناوین استودیوی Amanita Design نظیر Machinarium را دارد و در نتیجه با سبک و سیاق آهنگسازی برای این نوع بازیهای هنری آشنا است. قطعات موسیقی استفاده شده در بازی کاملاً مناسب این عنوان بوده و حس رمز و رازی که مناسب چنین عنوانی است به خوبی در آنها به چشم میخورد.
بعد از موسیقی باید به صداگذاری هم اشاره کنیم. در این نوع بازیها، شاهد نوعی صداهای عجیب و غریب از شخصیتها هستیم و این بازی نیز از این قضیه مستثنا نیست و از همان صداهای عجیب و غریبِ سایر عناوین الهام گرفته از آثار Amanita Design استفاده شده است. در کل مشکل خاصی از بعد صداگذاری دیده نمیشود و این مسائل در بازی به بهترین شکل ممکن پیادهسازی شدهاند.
نتیجهگیری نهاییبازی Papetura، یک عنوان هنری زیبا است که در یک بازه زمانی کوتاهی، گیمپلی لذت بخش، داستان مینیمالیست و همچنین فضاسازی بینظیری را به بازیکنان ارائه میدهد. با این حال توجه کنید که مدت زمان این بازی بسیار کوتاه است و هر چند عنوان قابل تأمل و زیبایی است، نمیتواند مدت زیادی شما را سرگرم کند. با این حال اگر از عناوینی نظیر Machinarium، Botanicula و یا Samorost خوشتان میآید، به هیچ وجه Papetura را از دست ندهید.
نکات مثبت:
داستان مینیمالیستیگرافیک هنری عالیفضاسازی بینظیرخلق محیطهای کاغذی جذابی که به شکل واقعی هم ساخته شدهاندموسیقی خوبنکات منفی:
مدت زمان بسیار کم نسبت به قیمت 20.wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/like.png) !important; }.wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image.wp_ulike_btn_is_active:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/likeed.png) !important; filter:none; }.wpulike_down_vote .wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/dislike.png) !important; }.wpulike_down_vote .wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image.wp_ulike_btn_is_active:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/dislikeed.png) !important; filter:none;منبع : gamefa