طبق بنچمارک‌ها، RTX 4090 اولین کارت واقعی 8K در گیمینگ است

طبق بنچمارک‌ها، RTX 4090 اولین کارت واقعی 8K در گیمینگ است

کارت جدید RTX 4090 شرکت انویدیا به صورت رسمی عرضه شد و بنچمارک‌های آن نوید یک پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند را در رزولوشن 8K می‌دهد.

شرکت انویدیا (Nvidia) دو سال پیش کارت RTX 3090 را اولین پردازنده‌ی گرافیکی واقعی 8K در گیمینگ نامگذاری کرد. با این حال، این ادعا با بررسی دقیق‌تر به جز چند مورد محدود قابل قبول نبود. اما داستان برای کارت RTX 4090 کاملاً متفاوت است.

یوتیوبری به نام The Tech Chap اخیراً کارت جدید RTX 4090 را روی رزولوشن 8K در بازی‌های مختلف تست کرده است. این تست‌ها نشان داد که جدیدترین کارت گرافیکی انویدیا که مبتنی بر معماری Ada Lovelace است، بازی‌ها را در رزولوشن 8K و در تنظیمات Ultra ( با فعال بودن ری تریسینگ، DLSS) با بیش از 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌کند.

اولین عنوان تست شده روی کارت RTX 4090، بازی Microsoft Flight Simulator بود. این بازی با استفاده از یک موتور داخلی توسعه یافته که به شدت به CPU وابسته است. با این حال، کارت RTX 4090 با کمک فناوری جدید DLSS 3 از این محدودیت عبور می‌کند. The Tech Chap تنها داده‌های DLSS 3 را ارائه می‌کند و بنابراین نمی‌توان گفت که چه میزان از بهبود فریم به DLSS 3 و چه مقدار به قدرت خام کارت‌های گرافیک مربوط می‌شود. با این وجود، RTX 4090 به راحتی تست 8K بازی Microsoft Flight Simulator را پشت سر می‌گذارد. کارت جدید انویدیا در بازی مذکور در رزولوشن 8K، به طور میانگین نرخ 81 فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهد. این در حالی است که کارت RTX 3090 به طور میانگین روی نرخ 46 فریم اجرا می‌شود.

دومین عنوان تست شده با RTX 4090، بازی Cyberpunk 2077 است. در خصوص این بازی، ری تریسنگ تا حداکثر فعال شده است و این کارت در بازی مذکور با بهبود 137 درصدی میانگین نرخ فریم نسبت به RTX 3090، رقیب خود را به راحتی کنار می‌زند. در رزولوشن 8K، کارت RTX 4090 به طور میانگین نرخ 65 فریم و کارت RTX 3090 نرخ 45 فریم را در این بازی ارائه می‌دهند.

تبلیغات Forza

بازی Forza Horizon 5 عملکرد قدرتمندی را با جدیدترین کارت گرافیکی انویدیا به نمایش گذاشت. این بازی ریسینگ جهان آزاد با کارت RTX 4090 در رزولوشن 8K به صورت روان اجرا می‌شود و میانگین نرخ فریم آن نسبت به کارت RTX 3090، حدود 117 درصد بهبود یافته است. این بازی برخلاف Cyberpunk 2077 از RTX یا DLSS پشتیبانی نمی‌کند، گرچه ممکن است این قابلیت به زودی به Forza Horizon 5 اضافه شود. بنابراین حتی با هسته‌های RT، هسته‌های تنسور و شتاب‌دهنده میدان نوری استفاده نشده، قدرت محاسباتی خام کارت RTX 4090 امکان اجرای این بازی را به صورت روان در رزولوشن 8K فراهم می‌کند.

عملکرد بازی Crysis Remastered در این تست کمی متفاوت بود. در تست این بازی و در بالاترین تنظیمات، کارت RTX 4090 میانگین نرخ فریم 65 و کارت RTX 3090 میانگین نرخ فریم 41 را ارائه دادند.

Overwatch 2 که اخیراً منتشر شده است، عنوانی برای به چالش کشیدن کارت‌های گرافیکی مدرن به حساب نمی‌آید. با این حال، انویدیا وعده داده است که RTX 4090 می تواند نرخ 500 فریم در ثانیه را با رزولوشن 1440p ارائه دهد. همین امر در رزولوشن 8K نیز صدق می‌کند. در این بازی، کارت گرافیکی جدید از بزرگترین جهش عملکرد نسبت به تمام عناوین تست شده برخوردار است. کارت RTX 4090 در این بازی میانگین نرخ فریم 520 و کارت RTX 3090 میانگین نرخ 217 فریم را ارائه می‌دهند.

در انتها، بازی بتل رویال Call of Duty: Warzone در این تست مورد بررسی قرار گرفت. در این بازی، کارت RTX 4090 بهبودی 88.7 درصدی در میانگین نرخ فریم نسبت به کارت RTX 3090 داشته است. برای کارت RTX 4090 میانگین نرخ فریم 117 و برای کارت RTX 3090، میانگین نرخ فریم 62 ثبت شده‌اند.

به‌تازگی کانال یوتیوب Benchmark Lab برخی از ویدیوهای 8K و 4K بازی‌های تست شده در RTX 4090 را به اشتراک گذاشته است. با وجود آن که کانال مذکور داده‌های بنچمارک نهایی را به اشتراک نمی‌گذارد، اما مشاهده می‌شود که بازی Marvel’s Spider-Man Remastered بین 46 تا 53 فریم در ثانیه با حداکثر تنظیمات و با فعال بودن ری تریسینگ و DLSS در حال اجراست. در پیش‌تنظیم‌های پایین‌تری مانند Performance یا Ultra Performance، نرخ فریم به مراتب بیشتر از 60 خواهد بود.

همچنین بازی Red Dead Redemption 2 در کیفیت 8K و با DLSS در کارت RTX 4090 به خوبی اجرا شد. یک ویدیوی کوتاه نشان می‌دهد که در یک بخش مبارزه‌ای از این اثر اکشن جهان آزاد، بازی مذکور بین 51 تا 63 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود.

از طرف دیگر، بازی Watch Dogs Legion نشان داد که اجرای آن روی رزولوشن 8K حتی برای کارت قدرتمند RTX 4090 سخت است. بنچمارک لب با کاهش پیش‌تنظیم DLSS به Balanced باعث شد تا نرخ فریم بازی بین 38 تا 41 فریم در ثانیه باقی بماند.

بازی Horizon Zero Dawn با پیش‌تنظیم متعادل DLSS، بین نرخ فریم 48 تا 55 اجرا می‌شود. بازی Ghostwire: Tokyo با کمی عملکرد بهتر، با فعال بودن ری تریسینگ بین نرخ 50 الی 60 فریم در ثانیه اجرا شد. همچنین بازی Fortnite با DLSS متعادل و فعال بودن ری تریسنگ، نرخ 36 تا 48 فریم را ارائه داد.

کارت GeForce RTX 4090 اولین کارت گرافیکی است که می‌تواند جدیدترین بازی‌ها را با وضوح 8K به خوبی اجرا کند. با این حال، احساس می‌شود که هنوز استفاده از رزولوشن 8K برای تجربه‌ی بازی‌ها زود است، زیرا بهبود کیفیت و وضوح تصویر نسبت به 4K بسیار کم است و مسلماً ارزش هزینه عملکرد را ندارد، زیرا می‌توانید با همان کارت گرافیک به راحتی از بازی‌های UltraHD با نرخ بالای 120 فریم یا حتی 144 لذت ببرید. حدود دو سال پیش نیز فیل اسپنسر، رئیس بخش گیمینگ مایکروسافت اظهار داشت که بازی‌های 8K سال‌ها تا تبدیل شدن به یک استاندارد جدید فاصله دارند.

منبع : gamefa

مطالب مرتبط

نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ

نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ

نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ تی وی کاران . به اطلاع میرسانیم مجموعه متعهد و تخصصی تی وی کاران به عنوان نمایندگی رسمی و مجرب در شهر تهران آماده تعمیر انولع مدل های تلویزیون ال ای دی و ال سی دی سامسونگ در محل شما عزیزا

به نظر می‌رسد که استودیوی inXile در حال کار بر روی دو پروژه‌ی جدید با Unreal Engine 5 می‌باشد

به نظر می‌رسد که استودیوی inXile در حال کار بر روی دو پروژه‌ی جدید با Unreal Engine 5 می‌باشد

اینطور که به نظر می‌رسد مایکروسافت قرار است تا با دستی پر به نسل نهم بیاید و در همین راستا اخیرا مشخص شده است که استودیوی سازنده‌ی بازی موفق Wasteland 3، کمپانی اینکسایل (inXile)، در حال توسعه‌ی دو پروژه‌ی جدید با Unreal Engine 5 می‌باشد.تردیدی وجود

شایعه: تاریخ عرضه بازی God of War Ragnarok فاش شد

شایعه: تاریخ عرضه بازی God of War Ragnarok فاش شد

به نظر می‌رسد که داده‌کاوی‌های پایگاه اطلاعاتی شبکه‌ی پلی استیشن باعث افشاء تاریخ انتشار بازی مورد انتظار God of War Ragnarok شده است.طبق توییت جدید حساب کاربری Playstation Game Size، در پایگاه اطلاعاتی شبکه‌ی پلی استیشن تاریخ 8 مهر 1401 (30

به روزرسانی جدید عنوان Dead Cells وارد حالت آلفا شد

به روزرسانی جدید عنوان Dead Cells وارد حالت آلفا شد

به روزرسانی بیست و سوم و جدید عنوان Dead Cells وارد حالت آلفا شد. طبق سخنان توسعه دهدگان این به روزرسانی قرار است تا سلاح‌ها و مهارت‌های جدیدی به این بازی اضافه نموده و همچنین سختی و پیچیدگی مراحل این عنوان را تا حد قابل توجهی ا

ویدیو: لحظاتی از گیم‌پلی God of War Ragnarok در تریلر معرفی مجلۀ گیم‌اینفورمر

ویدیو: لحظاتی از گیم‌پلی God of War Ragnarok در تریلر معرفی مجلۀ گیم‌اینفورمر

موضوع اصلی مجلۀ ماه سپتامبر گیم‌اینفورمر بازی God of War Ragnarok خواهد بود. حالا در تریلر معرفی این شماره از مجله شاهد لحظاتی از گیم‌پلی بازی هستیم.شما در این مجله می‌توانید مصاحبه با اریک ویلیامز (Eric Williams)، کارگردان بازی، را مط

نویسنده جوکر فیلم‌نامه Spawn را خواهد نوشت

نویسنده جوکر فیلم‌نامه Spawn را خواهد نوشت

به نظر می‌رسد که فیلم‌نامه‌نویسان آثاری همچون جوکر و سریال فالکون و سرباز زمستانی وظیفه نگارش داستان فیلم Spawn را بر عهده گرفته‌اند.نویسنده فیلم‌نامه اثر Joker یعنی اسکات سیلور (Scott Silver) و نویسنده فیلم‌نامه سریال Falcon and the W

سازندگان Overwatch فروش لوت‌باکس‌ها را متوقف خواهند کرد

سازندگان Overwatch فروش لوت‌باکس‌ها را متوقف خواهند کرد

بلیزارد (Blizzard) اعلام کرده است که لوت‌باکس‌های Overwatch از پایان ماه آگوست دیگر برای فروش در دسترس نخواهند بود.در یک پست وبلاگ، شرکت سازنده بی سر و صدا اعلام کرد که لوت‌باکس‌ها دیگر از 8 شهریور (30 آگوست) در فروشگاه نخواهند بود.

گزارش: تا عرضه بازی Starfield زمان زیادی باقی مانده است

گزارش: تا عرضه بازی Starfield زمان زیادی باقی مانده است

اخیراََ بحث‌های زیادی پیرامون بازی Starfield مطرح شده است. بسیاری از منابع داخلی اعتقاد دارند که در E3 2021 شاهد تریلر جدیدی از این اثر خواهیم بود، اما پیرامون تاریخ عرضه صحبت‌های گوناگونی وجود دارد. برخی می‌گویند که مراحل توسعه St

X